
Vigyázat! Újabb trükkös banki csalás jelent meg
Nem szabad keresőből kattintani a netbank linkjére, mert az adathalász csalók teljesen átveszik az irányítást a bankszámla felett, még értesítést sem kapnak az ügyfelek arról, hogy viszik a pénzüket.
A rendőrség számára legutóbb ismertté vált elkövetési módok között a népszerű keresőalkalmazások (például a Google, a Bing) felületén olyan fizetett hirdetések jelentek meg, amelyek az MBH Bank Nyrt. weblapjához hasonló adathalász oldalakra vezettek. Az ilyen felületen megadott belépési adatok közvetlenül az illetéktelen személyeknél jelentkeztek, ezek felhasználásával az elkövetők rövid időn belül el is tulajdonították a számlán található összegeket – írja a 24.hu nyomán az Infostart.
Három esetről részletesen számoltak be a lapnak egyes áldozatok, két egyesület és egy cég. Az elmondásuk alapján nagyon úgy néz ki, hogy adathalász támadások áldozatai lettek. Az egyik esetben előfordult, hogy a csaló tranzakciókról nem érkezett semmilyen értesítés, SMS az áldozathoz.
A Portfolio megkérdezte az MBH-t, hogy miként forulhatott elő, a bank a válaszában kiemelte, hogy a pénzintézet díjmentes értesítési rendszert biztosít, hogy a tranzakciókról, kártyás műveletekről és egyéb változásokról értesítse az ügyfeleket, de ha a csalók adathalász módszerrel hozzáfértek az ügyfél netbankjához, kikapcsolhatják vagy átirányíthatják az értesítéseket. Ez különösen valószínű, ha az ügyfél hamis applikációt vagy adathalász weboldalt használt, amelyen keresztül a csalók megszerezték a belépési adatokat.
Azt tanácsolják az ügyfeleknek, a netbankot csak saját alkalmazásból, vagy a böngésző fejlécébe a teljes oldal nevét begépelve (www.mbhbank.hu) nyissák meg, linken keresztül, Google-keresőből kiválasztva soha.
Felvetődött az is, hogy az egyik áldozat számláját nem azonnal zárolták, erre a pénzintézet úgy reagált, hogy a netbanki hozzáférés tiltása és a számla zárolása összetettebb feladat, mint egy kártya azonnali letiltása. Ha a bank visszaélésszűrő rendszere csalás gyanúját észleli, zárolhatja az érintett számlát, azonban a számlazárolás nem mindig automatikus, mert a bankoknak egyensúlyozniuk kell az ügyfél számlához való hozzáférésének fenntartása és a biztonsági kockázatok kezelése között. Egy azonnali zárolás kellemetlenséget okozhat az ügyfélnek, amikor a bank megakaszt például egy külföldi nyaralást vagy egy fontos, nagyobb értékű vásárlást. Éppen ezért javasolják az ügyfeleknek, hogy például egy külföldi tartózkodást, vagy egy szokásostól eltérő tranzakciót (például lakásvásárlást, autóvásárlást) jelezzenek előre a banknak.
Fotó: illusztráció/Freepik