
Sétarepülések és bemutatók – különleges repülőgépektől lesz hangos a pünkösdi hétvége
Kevesen tudják, hogy Zalaegerszegnek jelentős repülős múltja van. Az andráshidai repülőtér 1951-ben épült. A honvédség és a polgári üzemeltetés közös használatában állt, 1963-ig indultak és érkeztek ide belföldi járatok. Később a honvédség kizárólagos felügyelete alá került, a rendszerváltás után pedig sportrepülőtérré alakították át
– mesél a múltról Oláh Vidor, az andráshidai repülőtér jelenlegi vezetője.
A 90-es évek második felében kormányhatározat született arról, hogy a zalaegerszegi repülőteret nemzetközi repülőtérré fejlesztik. Ez elmaradt, a város azonban jelentős beruházást hajtott végre a területen 2005-ben. Teljes egészében felújították akkor a fogadóépületet, megépült az irányítótorony, és körbekerítették a teljes, 93 hektáros területet. A környékbeli repülőterekhez képest ez egy nagyon jó infrastruktúrával rendelkező, 1500 méteres pálya, ami szinte egyedülálló a környéken.
Mi – kollégámmal – január óta üzemeltetjük a repülőteret. Mivel az elmúlt 15 évben valódi működés nem volt itt, ez az épület állagán is meglátszott. Nekünk viszont hosszútávú elképzeléseink vannak, amihez elengedhetetlen, hogy az épület megújuljon. Tervezünk szálláshelyszolgáltatást, emellett kialakítunk egy rendezvénytermet. Lesz egy büférész, melegkonyhás étterem, ami eleinte még csak hétvégén és szezonálisan fog működni, aztán meglátjuk, hogy mi lesz belőle. Fejlesztési terveinkben mindenképpen szerepel a raktározási lehetőségek bővítése. Egy hangár építésére gondolok, mert sokan jönnének a zalaegerszegi repülőtérre annak adottságai miatt. Pilótaképzésben is gondolkodunk, melyben az első lépéseket meg is tettük már a légügyi hatóságnál. Szóba jöhet még repülőgépszerviz telepítése, ám ehhez idő kell.
– Jelen állapotában milyen, mekkora nagyságú repülőgépek fogadására alkalmas az andráshidai repülőtér, és van-e terv arra vonatkozóan, hogy ez változzon?
Ahogy már említettem, 1500 méter hosszú a pálya. Ennek alapján akár még kisebb utasszállítók fogadására is alkalmas, azonban füves burkolatú. A nagygépes pilóták ezt annyira nem szeretik, bár a világban sok helyen van rá példa, hogy füves burkolatú pályát használnak nagygépek fel- és leszállására. Nem gondolom, hogy Sármellék árnyékában ilyesmi fejlesztésre szükség lenne. A városi beruházásoknak – Rheinmetall, Flex, tesztpálya – köszönhetően az üzleti forgalom viszont jelentős lehet.
A repülőtér adottságait és a már megvalósult fejlesztéseket is megtekinthetik mindazok, akik ellátogatnak június 7-én és 8-án az andráshidai repülőtérre. Világbajnok műrepülőkkel, helikopterbemutatóval, sétarepülésekkel és számos különlegességgel készülnek a szervezők.
A repülőtéren dolgoztam 2010 előtt. Akkor szerveztünk hasonló méretű repülőnapokat, mint a mostani. Ezúttal is nagyon sok érdekességgel készülünk
– fogalmaz elöljáróban Zsuppányi Zoltán, a repülőteret üzemeltető Aviado Kft. tulajdonosa, pilóta.
Szombaton és vasárnap is egész nap zajlanak majd a programok. Ezek között nagyon sok földi, de nagyon sok légiprogram is szerepel. Több olyan repülőgép is érkezik a repülőtérre, ami ezen a környéken még korábban nem volt látható. Közöttük van az a nagy utasszállító, amivel 1963-ig repülték a belföldi járatokat. A Li–2-es egy kétmotoros, dugattyús motorral rendelkező repülőgép, 19 személyt tud szállítani. Érkezik egy katonai vadászkiképző repülőgép, ami szintén nem volt jellemző felénk. A Delfin típusú L–29-es sugárhajtású géppel is lehet majd repülni. Ezen kívül lesz helikopterünk is, reményeink szerint kettő. Az egyik egy statikus RC 135-ös és lesz egy Bell 206-os Jet Ranger, ami szintén utasokat fog szállítani. Ezen kívül kisebb repülőket is láthatnak az érdeklődők, mint a Cessna, Diamond, AutoGyro. Szombaton érkezik hozzánk Vári Gyula műrepülő világbajnok, vasárnap pedig Besenyei Péter lesz a vendégünk. Emellett folyamatosan sétarepülünk a blokkok között, illetve lesznek ejtőernyősök is, akik naponta többször fognak 1500-2000 méteres magasságból kiugrani egy An–2-es típusú repülőgépből. Megtekinthetnek az érdeklődők egy Blackwing ultrakönnyű repülőgépet, ez az egyik leggyorsabb a világon jelenleg, illetve egy Altus, szintén műanyagépítésű, ultrakönnyű repülőgépet. Ez utóbbi érdekessége, hogy magyar fejlesztésű, most kezdődik a sorozatgyártása. Minden engedéllyel rendelkezik már ahhoz, hogy világpiacra tudják vinni a gyártók.
A családokat mindkét napon ugrálóvár, gyermekprogramok és bábszínházi előadások várják, este pedig a koncerteké lesz a főszerep.
Szöveg: Frauenhoffer Márta
Fotók: Médiacentrum Zalaegerszeg