
Elkészült az oválpálya
Elkészült az oválpálya a ZalaZONE Járműipari Tesztpálya területén. Az új szakaszt elsősorban nagy sebességű járműdinamikai próbákra, valamint hosszabb távú terhelésvizsgálatokra tervezték.
A 4450 méter hosszú nyomvonal kialakítása lehetővé teszi, hogy a tesztjárművek akár 200 km/h-s tempó mellett is oldalirányú gyorsulás nélkül haladjanak – ám a pályán elérhető csúcssebesség ezt is meghaladja. Az itt található emelkedők és lejtők megfelelnek a nemzetközi előírásoknak, így a létesítmény kiválóan alkalmas precíz kormányzási mérésekre és sebességmérő eszközök kalibrálására is.
Jó hír a magyar autóipar szempontjából – de egyébként ez általában igaz az európaira is –, hogy idén, a tavalyi évhez képest jelentősen nőtt azon partnerek száma, akik Zalaegerszeget tesztelésre használják. Ez azt is jelenti, hogy a jövő évtől kezdődően az európai autóipar újra magára találhat, és elindulhat az a fajta menetelés, ami korábban is jellemezte. A zalaegerszegi tesztpályát annak idején a kormány döntése alapján azért építettük, hogy egyrészt a Magyarországon működő cégek – amelyek egyébként komolyan foglalkoznak járműtesztelésekkel –, másrészt pedig az európai, sőt most már egyre jelentősebb kínai és törökországi járműgyártók tesztelési igényeit is ki tudja szolgálni
– nyilatkozta Palkovics László, mesterséges intelligenciáért felelős kormánybiztos.
A sajtóbejáráson kiemelték: az északi ipari park 265 hektáros területén Európában egyedülálló kutatás-fejlesztési központ valósult meg, amely a hagyományos, elektromos és önvezető járművek innovációját egyaránt szolgálja.
Nagyon unikális elemekkel rendelkezik, mindaz, ami az életben előfordulhat, itt tesztelhető lesz. Ilyen például a jávorszarvas-teszt, ami azt jelenti, hogy autópályán haladva – akár 130–140 kilométer/órás sebességnél – hirtelen sávváltást kell végrehajtani, például egy berepülő madár miatt, úgy, hogy az autó a felületen maradjon. Vagy ott van a hőkamerával felszerelt jármű, amely egy fűthető tesztállatot is képes észlelni – ez azt szimulálja, hogy ha bármilyen irányból hirtelen felbukkan egy állat, a rendszer automatikusan érzékeli és fékez. Ezeket hívjuk vezetést támogató rendszereknek
– ismertette Vigh László országgyűlési képviselő.
A tesztpálya hivatalos átadó ünnepségét május 14-én rendezik meg.
Szöveg: Kiss Alexandra
Fotók: Médiacentrum Zalaegerszeg