
Pénteken folytatódott a GreenTech a ZalaZone járműipari tesztpályán
Technikumok, egyetemek és különböző cégek képviselői várták a látogatókat. Az eseményre több száz diák érkezett, köztük a hetedik osztályos Elmont Miklós.
Azok közül, ami nagyon tetszett, a Miskolci Egyetem standját emelném ki. Ott volt egy érdekes bemutató. Egy gömböt ismerhettünk meg, amivel a vizek alatt a bányákat fel tudják tárni. Nekem az emberek is nagyon szimpatikusak voltak.
A fórumon bemutatkozott többek között a Ganz Ábrahám Technikum. Az intézmény tanulói saját fejlesztésű elektromos szállítóeszközzel érkeztek, amit mechatronikai szerelés órán készítettek. Munkájukról Konkoly István Junior ganzos diák mesélt a Zalaegerszegi Médiacentrumnak.
A szállítóeszköz kétféleképpen tud közlekedni. Egyrészt egy távirányító segítségével, ami kábellel össze van kötve. A másik módszer pedig egy Arduino-s program, ami három szenzorral érzékeli mi van előtte. Ha bármilyen akadály van előtte, akkor azt kikerüli és megy tovább.
A SpaceBuzz nemzetközi űrállomás szimulátora sokak érdeklődését felkeltette. Az ötletgazdák a magyar fejlesztésű innovációt egy oktatási programban használják. A VR űrutazás élményét gyerekek és felnőttek egyaránt kipróbálták. A részletekről Zentai István, a SpaceBuzz Hungary Oktatástámogató, Klíma- és Környezetvédelmi Közhasznú Alapítvány kuratóriumi elnöke tájékoztatta portálunkat.
Ez egy olyan ingyenes oktatási program, amiben az iskolák tudnak regisztrálni. A tanárokat felkészítjük, megkapják a tananyagot, teljesítik a 12 kihívást és utána az iskolába odavisszük ezt a szimulátort, amit most a GreenTechre is elhoztunk. Ezt határon innen és határon túli iskolák is megkapják.
A konferencián több kategóriában adtak át elismeréseket. Az év magyar autója 2025-ben a győri gyártású Cupra Terramar lett. A spanyol márka csupán 7 éve jött létre, ám már most nagy népszerűségnek örvend – mondta Rozgonyi Ádám, a CUPRA magyarországi márkaigazgató, majd hozzátette:
Ilyen gépkocsinak a fejlesztése hosszú évekre nyúlik vissza. Ennek az autónak a szériagyártása múlt év novemberében kezdődött el. Ezt megelőzően természetesen a gyárat is adaptálni kell az új modell érkezésére, a gyártósort átalakítani, más esetben új gyáregységet építeni. Ez nagyon összetett, több országot átívelő munka. A győri kollégák nagy műszaki felkészültséggel és sikeresen abszolválták ezt a feladatot.
A látogatók a járműipar legújabb fejlesztéseivel is megismerkedhettek. Aki kedvet kapott tesztvezetésen is részt vehetett.
Szöveg: Vizsy Dóra
Fotók: Zalaegerszegi Médiacentrum