Speciális aszfaltozógéppel készül a ZalaZone új pályája
Hamarosan elkészül a ZalaZone járműipari tesztpálya új eleme. A 4500 méter hosszú oval pályán 250 kilométer/óra sebességig terjedő teszteket tudnak majd végezni a szakemberek. A különleges építkezés folyamatába most az újságírók is betekinthettek.
A 250 hektáron elterülő ZalaZone Európa legújabb és legfejlettebb autóipari tesztpályája - számolt be Hamar Zoltán, az AVL-ZalaZone Próbapálya Zrt. ügyvezető igazgatója. Mint kiemelte: tíz különböző elemével egyedülálló tesztelési lehetőséget kínál a létesítmény azoknak az autógyártóknak és beszállítóknak, akik járműveik tesztelését és fejlesztését a legmodernebb körülmények között kívánják elvégezni. Ez a kínálat bővül hamarosan az oval pályával.
A nagysebességű oval pálya alapvetően nemcsak az ADAS-hoz kapcsolódik, hanem minden egyéb funkcióhoz. A szerepe annyi, hogy maximális terhelésen tud a jármű végtelen ideig haladni. Ez nagy sebességet jelent, akár 250 kilométer/órát tartósan, ha a jármű képes erre. Szokták kérdezni, hogy ennek mi értelme van? Ennek annyi értelme van, hogy igazából a járművet teljes terheléssel csak ilyen körülmények között lehet használni. Mondjuk versenypályás körülményeknél csúcspontszerűen lehetnek ilyen terhelések, de ha azt akarjuk, hogy konstans módon nagy terhelés érje a járművet valódi körülmények között, akkor az csak ilyen pályákon lehetséges, ahol maximális terheléssel bármennyi ideig lehet a járművel haladni.
A pályaszerkezet kialakításához egy különleges gépláncot használnak, melyből mindössze kettő létezik a világon. A speciális aszfaltozó lehetővé teszi a meredek, 47 fokos dőlésszögű parabola kanyarok precíz és egyenletes létrehozását.
Egyszerre tudja ezt a közel 12-14 méter közötti sávot húzni, és egy folyamatos görbe, egy kötélgörbe mentén állítja elő a parabola ívet. Így húzzák be megfelelő tömörségűre a teljes pályát, és nem kell közötte úgynevezett slusszokat, hézagokat húzni, így teljesen sima lesz a felülete, a burkolatnak az íve
- avatott be Csicsely Gábor, a beruházás műszaki vezetője.
A beépítés naponta 200 métert halad előre, s várhatóan ősszel befejeződik. A pálya átadását 2025. május 19-ére tervezik.
Szöveg: Frauenhoffer Márta
Fotók: Médiacentrum Zalaegerszeg