2026.10.06., kedd - Brúnó, Renáta napja
facebook
Keresés
XXII. Göcsej Filmszemle
Jön a vagyonadó, bővítik a katát és eltörlik a sportolók adókönnyítését – Magyar Péter bejelentette a kormány terveit
2026. október 06., 16:03 - 0. x 00., 00:00

Jön a vagyonadó, bővítik a katát és eltörlik a sportolók adókönnyítését – Magyar Péter bejelentette a kormány terveit

2026. október 06., 16:03

Új szabályokat készít elő a kormány a milliárdos vagyonokra, a katára és a sportolók adózására.

Vagyonadó

A kormány döntött a milliárdosok vagyonadójának részleteiről, a kata adózás kibővítéséről, és a profi labdarúgók és egyéb sportolók adókönnyítésének eltörléséről

– jelentette be Magyar Péter miniszterelnök keddi Facebook-videójában. A kormányfő szerint hamarosan társadalmi egyeztetésre bocsátják ezeket a javaslatokat – számolt be a Telex.

Magyar közölte, hogy 2027. január elsejétől bevezetik a vagyonadót, amit azoknak kell majd megfizetniük, akiknek 1 milliárd forintnál nagyobb a vagyonuk.

Mértéke az 1 milliárd forint fölötti vagyon 1 százaléka lesz. A szupergazdagok körében az adó magasabb, a 100 milliárd forint fölötti vagyon után 1,5 százalék adót kell majd fizetni

– fogalmazott a kormányfő.

Magyar arról is beszélt, hogy az adó a teljes vagyonra vonatkozik majd, az ingatlanoktól a befektetéseken át a társasági részesedésekig.

A külföldön tárolt és a vagyonkezelőkhöz rendelt vagyonra szintén vonatkozni fog, így nem érdemes a vagyonok erejtésével próbálkozni

– mondta a miniszterelnök, hozzátéve, hogy a hitelek levonhatóak lesznek az adóalapból.

A kormányfő szerint az összeg megállapításához részletes, elsősorban a valós forgalmi értékre alapozó szabályokat alkotnak, mind az ingatlanok, mind a társasági részesedések esetén. A kettős adóztatás elkerülését pedig nem csak a nemzetközi egyezmények kapcsán tartják szem előtt. Az ingatlan és a gépjármi után fizetett adók levonhatóak lesznek a vagyonadóból.

Magyar közölte, hogy a vagyonadót évente egyszer önbevallás alapján kell majd fizetni, első alkalommal az idei évvégi állapot alapján 2027. augusztus 31-ig. Azt is mondta, hogy bevallást csak azoknak kell készíteniük, akiknek az egyfőre jutó vagyona eléri az 1 milliárd forintot. Ehhez pedig a NAV az adóalap kiszámítását segítő kalkulátort fog biztosítani.

Akinek 1 milliárd forintnál kisebb a vagyona, vagyunk így egy páran, annak nincs semmilyen tennivalója. Minden ezzel ellentétes híresztelés álhír. Sok tehetős, hirtelen milliárdossá vált honfitársunk próbált lobbizni a vagyonadó ellen. Volt, aki még szakmainak álcázott, fizetett cikkeket is megjelentetett a sajtóban. Hiába. Javaslom, hogy a pénz felesleges elköltése helyett inkább becsületesen fizessék be az adót

– üzente Magyar Péter.

A kata bővítése

Magyar Péter arról is beszélt, hogy érdemi változások jönnek a kata adózás terén is, hogy sokkal többen vehessék igénybe ezt a rendkívül kedvező adózási formát. A miniszterelnök közölte, hogy a katát a szakmai egyeztetések alapján újra széles körben elérhetővé teszik. Várakozásaik szerint jóval több mint 100 ezer új kisvállalkozó választhatja majd ezt az adózási formát, mert számukra ez a legkedvezőbb adózás.

Magyar szerint visszaadják a kata lehetőségét azoknak is, akiket az elmúlt években az előző kormány kizárt ebből a körből. Újra katázhatnak majd a mellékállású vállalkozók, a nyugdíjasok és azok is, akik egyetemi tanulmányaik mellett vállalkoznak. És újra elérhetővé teszik, hogy a katások ne csak magánszemélyeknek, hanem cégeknek és más szervezeteknek is számlázhassanak.

Ezzel együtt kijavítjuk a régi kata egyik legsúlyosabb hibáját is. Aki éveken vagy akár évtizedeken keresztül tisztességesen dolgozik és fizeti az adóját, azt nem hagyhatjuk magára akkor, amikor megbetegszik, gyermeke születik vagy éppen nyugdíjba vonul. Aki adót fizet Magyarországon, annak valódi társadalombiztosítási védelemben kell részesülnie és nyugdíjat is kell kapnia. Ezért felemeljük azt az összeget, amely alapján a katások táppénzét, anyasági ellátását és későbbi nyugdíját kiszámítják

– fogalmazott a kormányfő.

Magyar szerint a céljuk az, hogy a kata maradjon kedvező és könnyen használható adózási forma, de közben biztosítson valódi szociális biztonságot is. „Az új rendszerben a főállású katások havi tételes adója 100 ezer forint lesz. Azoknak, akik kizárólag magánszemélyeknek számláznak, 2028-ig átmeneti könnyítést biztosítunk.”

2027-ben havi 75 ezer forint lesz a havi tételes adójuk a katásoknak, és csak 2028-tól emelkedik 100 ezer forintra. A mellékállások havi 50 ezer forintot fizetnek majd a javaslat alapján. A cégeknek és szervezeteknek történő számlázási lehetőségét is megnyitják. Az ilyen bevétel után 15 százalékos adó terheli a vállalkozót, amelybe a befizetett tételes kata beszámít. Magyar szerint ez azt jelenti, hogy egy főállású katásnál csak évi 8 millió forintot meghaladó céges bevételnél jelenik meg a tényleges további adóbefizetés. Az éves bevételi határt is megemelik 18 millió forintról 22 millióra. Amivel a kormányfő szerint jelentős bevételnövekedési lehetőséget adnak a katás adózóknak.

Az új kata könnyebbséget fog jelenteni rengeteg magyar kisvállalkozónak. Szélesebb kör számára lesz elérhető. Újra lehet vele cégeknek számlázni, és végre a társadalom biztosítási védelem és a nyugdíj is jár majd a munka és az adófizetés mellé

– mondta a miniszterelnök. Magyar szerint ezekből a döntésekből is látszik, hogy az adózásban számos igazságtalanságot és indokolatlan kivételt örököltek az előző kormánytól.

Változik a hivatásos sportolók ekhós adózása

Magyar arról is beszélt, hogy az ekhót, azaz az egyszerűsített közteherviselési hozzájárulást újságírók, művészek, előadók, sportolók és más szakmák képviselői vehetik igénybe.

Miközben azonban az általános értékhatár 60 millió forint, a hivatásos sportolóknál ezt az elmúlt években egészen 500 millió forintig emelték. Ennek 2027-től vége

– mondta.

A kormányfő azt mondta, szeretik a magyar sportot, és azért dolgoznak, hogy minél több sikeres magyar klub és sportoló legyen. De ehhez szerinte nincs szükség arra, hogy havi 10-20 vagy néha 50 millió forintot kereső külföldi profi focista egészen más adózási szabályok szerint éljen, mint bármilyen más ekhós. Ezért a jövőben a hivatásos sportolókra is ugyanaz a szabály vonatkozik majd, mint mindenki másra. Vagyis évi 60 millió forintig tudnak ekho szerint adózni.

Felszámoljuk azokat az indokolatlan kivételeket, amelyeket az elmúlt években beépítettek az adórendszerbe

– tette hozzá.

Magyar szerint ebből is látszik, milyen adórendszert építenek:

Egyszerűbb szabályokkal, tisztességes közteherviseléssel és kevesebb kivétellel.

Fotó: illusztráció/Médiacentrum Zalaegerszeg

# Kapcsolódó cikkek